Badanie zaangażowania pracowników

JAK OCENIĆ, CZY FIRMA POSIADA ZAANGAŻOWANYCH PRACOWNIKÓW?

PO CO W OGÓLE ZAJMOWAĆ SIĘ ZAANGAŻOWANIEM PRACOWNIKÓW?

Dane opracowane w Niemczech w 2001 roku niezbicie dowodzą, że pracownicy aktywnie niezaangażowani w stosunku do zaangażowanych:

  • opuszczają o 64% dni w roku więcej z powodu absencji chorobowej
  • wykazują się aż sześciokrotnie większą rotacją
  • mają ponad dwukrotnie częściej (129%) złe samopoczucie w pracy

Organizacje, w których przeważają pracownicy zaangażowani, są wydajniejsze, bardziej kreatywne i lepiej dostosowują się do sytuacji rynkowej. To wszystko sprawia, że rośnie ich konkurencyjność, a co za tym idzie i zysk.

Aby posiąść wiedzę o postrzeganiu Firmy przez pracowników w danym momencie, warto sięgnąć do badania poziomu zaangażowania Q12. Jest to ankieta opracowana przez Instytut Gallupa jako wynik 25 lat pracy nad odpowiedzią na pytanie: jakie warunki należy stworzyć, aby utalentowani pracownicy chcieli pracować dla danej organizacji?

Otrzymane odpowiedzi dają bardzo precyzyjny obraz tego, w jaki sposób szef pracuje ze swoimi podwładnymi. Pozwala również prognozować, które zespoły będą osiągały ponadprzeciętne rezultaty, a w których pracownicy będą myśleć jedynie o zmianie pracy.

Ze względu na swoją wyjątkowość, badanie to szybko stało się światowym standardem. Pozwala ono dokonywać analizy wyników zarówno w sposób jakościowy (wskazuje na obszary wymagające uwagi i zmian), jak i ilościowy (pozwala na liczbowe oszacowanie kluczowych parametrów). Pozwala to cyklicznie badać postęp w rozwoju zaangażowania i korygować działania w sytuacji niezadowalających efektów.

Wiedza o postrzeganiu kluczowych obszarów przez pracowników jest bardzo istotna dla dalszego rozwoju. Takie podejście redukuje niebezpieczeństwo rozdźwięku pomiędzy faktyczną gotowością pracowników do dalszego rozwoju, a postrzeganiem tej gotowości przez Kierownictwo.

Odpowiednie przygotowanie badania i opracowanie otrzymanych wyników, daje obraz zaangażowania pracowników na poszczególnych poziomach w organizacji. Przy odpowiedniej wielkości zespołu jest więc możliwa ocena zaangażowania pracowników na najniższym szczeblu (w podziale na zespoły np. Przedstawiciele w podziale na regiony) oraz zespołu ich szefów czyli np. zespół Kierowników Regionów.

Wyniki ankiety pozwalają jednocześnie ocenić potencjał zaangażowania pracowników względem organizacji i zweryfikować słuszność decyzji personalnych. Bez wysokiej pewności, że do kolejnego etapu rozwoju Firmy przystępują właściwi ludzie, ryzyko osiągnięcia niezadowalających efektów wprowadzonych zmian rośnie. Sam ten jeden aspekt wyników wart jest przeprowadzenia badania Q12.

Zobacz efekty biznesowe badania Q12

© Copyright 2018
DM Konsulting autorstwa admin

motyw WordPressa: Everything